Музичний керівник

    Полтавського дошкільного навчального закладу ( ясла – садок)

                               № 44 « Волошка»

 

                    Пуховська Тетяна Олегівна
                           

  Діти повинні жити у світі краси,

музики, гри, казки, малюнка, фантазі

та творчості                       В. Сухомлинський

 Сьогодні, коли питання відродження духовності і моральності суспільства стоять надзвичайно гостро, особливе місце у системі національної освіти посідає художньо-естетична освіта - потужний засіб впливу на процес саморозвитку особистості.

        Художньо-естетична освіта розпочинається в дошкільному віці, що обумовлено у Базовому компоненті дошкільної освіти та програмі розвитку дитини дошкільного віку "Дитина" і реалізується на заняттях з музичного виховання, образотворчого мистецтва, хореографії.
        У дошкільній освіті музичне виховання посідає особливе місце, адже його засобами ми формуємо у дітей креативність, естетичний смак, розвиваємо творчі здібності. 
        Музичне виховання дітей - це синкретичний творчий процес, який відповідає їхнім етико-естетичним потребам та гарантує інтенсивність емоційно-почуттєвих зусиль, збуджує прояви творчості, забезпечує поліваріантність вибору засобів ведення продуктивної діяльності.
        Музичну освіту здавна вважають елітною: кілька століть тому дітей з аристократичних сімей обов'язково навчали гри на музичних інструментах. І це було не лише даниною моді. Вважалося, що музичні заняття виховують у дитини риси майбутнього аристократа - високий рівень інтелекту, розвинене просторове та абстрактне мислення, емоційну шляхетність та організованість.
        Цікаво, що у наш час найбільші комп'ютерні компанії світу, аудиторські фірми та банки під час прийому на роботу віддають перевагу тим кандидатам, які у дитинстві займалися музикою. А у таких країнах, як Японія, Південна Корея та Велика Британія, гру на музичних інструментах включали у число обов'язкових дисциплін шкільного курсу. Це не означає, що всі діти в майбутньому мають стати професійними музикантами, солістами-виконавцями, але всі вони, навчаючись грати та розуміти музику, матимуть змогу відчути її стимулюючу роль у процесі свого становлення як особистості. І неважливо, що хтось не має природних музичних даних, на практиці доведено: успішно займатися музикою можуть набагато більше дітей, аніж прийнято вважати.
        Музичне виховання є органічною складовою всього навчально-виховного процесу в дошкільному закладі та відіграє важливу роль у гармонійному розвитку дитини. Залучення дитини до музики розпочинається з раннього віку, а організовує та керує процесом музичного виховання  - музичний керівник. Він першим коректно і системно вводить дитину у світ прекрасного , доброго, творчого, емоційно-високого.
        Музика нині звучить усюди: удома, на вулиці, у магазинах. І у це безмежне море звуків поринають діти. Вони, як губки, набираються слухових вражень, які не завжди сприяють розвиткові гарного естетичного смаку. Адже цінність будь-якого явища вимірюється не кількістю, а якістю.
        Зорієнтувати дітей у некерованому потоці музики допоможуть рекомендації надані музичними керівниками дошкільного закладу.

Музика володіє можливостями дії не тільки на дорослих, але й на дітей молодшого віку.
Більш того, і це доведено, навіть внутрішньоутробний період надзвичайно важливий для
подальшого розвитку людини: музика, яку слухає майбутня мати, робить позитивний
вплив на самопочуття дитини, що розвивається (можливо, і формує його смаки і
переваги).
З сказаного можна зробити висновок про те, скільки важливо створювати умови для
формування основ музичної культури дітей дошкільного віку.
 
Основними задачами музичного виховання можна вважати:
1. Розвивати музичні і творчі здібності (з урахуванням можливостей кожного) за
допомогою різних видів музичної діяльності;
2. Формувати початок музичної культури, сприяти формуванню загальної духовної
культури.
Успішне рішення перерахованих задач залежить від змісту музичного виховання, перш за
все - від репертуару, що використовується, методів і прийомів навчання, форм організації
музичної діяльності та ін. В дитині важливо розвивати все краще, що закладено в ньом
від природи; враховуючи схильності до певних видів музичної діяльності, на основі різнихприродних завдатків формувати спеціальні музичні здібності, сприяти загальному
розвитку.Музичні здібності дітей виявляються у кожного по-різному. У деяких вже на першомуроці життя всі три основні здібності - відчуття ладу, музично-слухові уявлення і відчуттяритму - виражаються достатньо яскраво, швидко і легко розвиваються, це свідчить промузичність; у інших пізніше, важче. Найбільш складно розвиваються музично - слуховіуявлення - здатність відтворювати мелодію голосу, точно інтонуючи або підбирати її послуху на музичному інструменті. У більшості дітей ця здатність виявляється лише в 5 років. Але відсутність раннього прояву здібностей не є показником слабкості або тимбільше відсутність здібностей. Велике значення має те оточення, в якому росте дитина(особливо в перші роки життя). Ранні прояви музичних здібностей спостерігаються, якправило, саме у дітей, які одержують достатньо збагачених музичних вражень.
 Основною формою музичної діяльності в дитячому садку є заняття, які передбачають нетільки слухання музичних творів доступних для сприйняття малюками, навчання їх співу,рухам в музичних іграх і танцях але і навчанню їх грі на дитячих музичних інструментах. Інтерес до оркестру дитячих музичних інструментів, як засобу музичного виховання був
великим. 
Велике значення оркестру дитячихінструментів надавали і творці діючої у нас системи музичного виховання дітей
дошкільного віку.
Першими інструментами для дітей були: ксилофон і металофон. При навчанні дітей грі нацих інструментах користувалися системою запису нот. На сучасних ксилофонах і металофона зображуються назви звуків і їх розташування на нотному стані. Граючи на таких
інструментах, діти практично засвоюють елементи музичної грамоти. В групу мелодійних нструментів Метлов ввів дитячу цитру, баян, флейту, гобой. Він організував в дитячому саду оркестр у складі 30-40 дітей, граючих на музичних інструментах. Для кожного твору Н.А.Метлов створював інструментування з урахуванням жанру і змісту твору, специфіки інструменту. Особливу роль в інструментуванні він відводив партії фортепіано, яку виконував музичний керівник.

Навчання музиці

Часто доводиться чути від батьків: А чи є у моєї дитини слух? У моєї дитини є музичніздібності, і чи можна їй займатися музикою Навчання музиці важливо для кожної дитини, але намагатися виростити професійного музиканта з кожної дитини неможливо і не потрібно. А побачити чи є у дитини музичні здібності можна лише в процесі навчання, більш того, саме в процесі навчання відбувається і розвиток музичних здібностей. Заняття музикою необхідні кожній дитині, вони допомагають її загальному розвитку, допомагають розвинути відчуття прекрасного. Навчання музиці покращують характер дітей і благотворно впливають на їх психологічний стан. Кожна дитина - це яскрава індивідуальність, це унікальний мир, єдине у своєму родіпоєднання особливостей особи, характеру, темпераменту.  Маленька дитина - це особа, вже здатна на оригінальне мислення, на вираз власного Я на прояву волі. Щоброзвинути і зберегти в дитині особу, здатну на яскраве самовираження, педагог повинензнаходити до кожної дитини особливий підхід.Прийнято вважати, що навчання дітей музиці слідує починати з 5-6 років. Але існує і іншадумка: музичне виховання слід починати з внутрішньоутробного періоду. Перш ніжпочати вчитися на якому б то ні було інструменті, той, хто навчається - будь то дитина або дорослий - повинен вже духовно володіти якоюсь музикою: так би мовити, берегти її у
своєму розумі, носити в своїй душі і чути своїм слухом. Весь секрет таланту і генія полягає в тому, що в його мозку вже живе повним життям музика раніше, ніж він вперше торкнеться до клавіш або проведе смичком по струні; от чому немовля Моцартзаграв на фортепіано і на скрипці. Батькам, охочим виховати всесторонньо розвинуту дитину у тому числі і в музичному
плані, необхідно починати його виховання ще з внутрішньоутробного періоду. Тобтослухати музику (бажано спокійну і мелодійну), відвідувати музеї і театри. За спостереженнями вчених, у мам, що займаються в період вагітності мистецтвом, часто
народжуються діти з добрими здібностями в різних сферах мистецтва. Бажано співатимамам своїй дитині колисанки перед сном, і дуже важливо співати їх не фальшиво, оскільки саме цим можна порушити у дитини музичний слух назавжди.
Все вищесказане - лише підготовчий, пасивний етап навчання музиці. Але, маючи такий
внутрішній музично-слуховий багаж, дитині набагато легше буде навчатися музиці надалі.
       Співи - основний вид музичної діяльності дітей

Величезну роль у навчанні співам відіграють навички сприйняття музики. Тому, в першу чергу, на музичних заняттях у дітей необхідно розвивати емоційну чуйність до музики. Через активні співи у дітей закріплюється інтерес до музики, розвиваються музичні здібності. Під час співів діти навчаються музичній мові, що підвищує сприйнятливість до музики. Поступово вони пізнають жанрову основу пісні. У них формується здатність відчувати темброві висотні та ритмічні зміни в музиці. Дитина-дошкільник не просто пізнає мову музики, вона починає свідомо активно цим користуватися у своїй виконавській діяльності. Загальний розвиток дітей старшого дошкільного віку, вдосконалення процесів вищої нервової діяльності роблять позитивний вплив на формування голосового апарату і на розвиток слухової активності. Але ж голосовий апарат, як і раніше, відрізняється крихкістю, він ще недостатньо розвинен. Звязки короткі. Звук дуже слабкий. Вінпосилюється резонаторами. Низький резонатор розвинений слабкіше, ніж головний(верхній), тому голос у дітей несильний, хоча часом і дзвінкий. Слід уникати форсування звуку, під час якого у дітей розвивається низьке, невластиве їм звучання. Діти старшого дошкільного віку можуть співати вже в більш широкому діапазоні. Низькі звуки звучать більш напружено, тому в роботі з дітьми треба використовувати такі пісні, в яких зустрічається більше високих звуків, а низькі повинні проходити. Зручними звуками для старшого дошкільного віку найчастіше є фа-до2. Саме в цьому діапазоні звучання найбільш легке, природне.
 До старшого дошкільного віку діти вже можуть досить чисто інтоніровать контрастні звуки по висоті, розрізняти гучну і тиху музику, передавати нескладний ритмічний малюнок ударами, в русі, грою на металофоні, вгадувати за тембром музичні інструменти.
Старші дошкільнята повинні мати певний фундамент музичного розвитку, бути активними на музичних заняттях, проявляти ініціативу в самостійної музичної діяльності.
 Однак рівень музичного розвитку, рівень розвитку мелодійного слуху, музичної памяті, співочих навичок у дітей ще низькі. 
Діти до 6-ти років повинні самостійно розрізняти звуки по тривалості і по висоті в межах квінти. Відрізняти на слух чи є спів вірним.
У роботі з дітьми в навчанні співу важливо використовувати вправи на розвиток музичного слуху та голосу. З огляду на особливості сприйняття дітей, потрібно орієнтуватися на вправи у формі коротких пісень з ігровим змістом. Такими вправами є
маленькі пісеньки.  Систематичне використання пісень - вправ допомагає сформувати стійкі співочі навички, які будуть закріплюватися, вдосконалюватися при розучуванні пісенного матеріалу

Як розвивати музичні здібності

Музичні заняття виховують волю, посидючість і дисципліну, за умови, що дитина займається на інструменті постійно (взимку, влітку, в будні і свята). У всі часи музиці навчали аристократів. Вважалося, що музикування - це лоск, блиск і шик. Безсумнівно, любов дітей до музики виховується з дитинства. Слухаючи музику, дитина глибше усвідомлює і відчуває навколишній світ. Прекрасні мелодії будять думки і почуття, розвивають творчу фантазію і формують художній смак

Як батькам розвивати музичні здібності?

 Це можна робити ще в утробі. Якщо мама буде слухати різноманітну музику, сама буде щось наспівувати, це все добре позначиться на музичному розвитку малюка. Коли малюк народився, вже з перших днів життя його не просто можна, а й треба оточувати музикою. Зараз у музичних магазинах та Інтернеті дуже багато музики для дітей. До речі, дитина, не усвідомлюючи, вибирає свою музику.   Поекспериментуйте! Ставте їй музику різних напрямів та жанрів, але тільки ту, яка не руйнує дитячу психіку. Руйнує рок-музика, причому важкий рок, клубна та електронна музика. Дитячий мозок не в силах перетравлювати таку кількість дисонуючих звуків, тобто звуків, що не зливаються в слуховiй свідомості воєдино. Коли дитина підросте до 4-х років, її можна водити на
концерти. Слухаючи різні інструменти живцем, малюк сам вибере свій інструмент, а не буде грати на тому, який, можливо йому навязуєте ви.

  Якщо дитина весь час співає, чи означає це, що у неї музичні здібності? 

Не завжди. Іноді дитина не співає, а просто таким цікавим способом вимовляє звуки. Здібності можуть не проявитися навіть в 5 років, але через 2-3 роки дитина вже може розкритися. 
 У якому віці можна починати вчитися грати на фортепіано?

 На це питання відповісти однозначно складно, тому що кожна дитина індивідуальна. Як правило, починають приблизно з 5-6 років, але, найоптимальніше - з 6-8 років. Деякі педагоги-піаністи запевняють батьків, що вже навіть в 3,5 роки можна починати навчання.
Дай, Бог, якщо ваш малюк народився Моцартом, може підбирати і складати музику в трирічному віці, але як правило це не так. У такому віці дитині необхідно займатися музичним розвитком, але не піанізмом. Буває, що навіть в 5-6 років дуже рано, якщо
дитина дрібна по комплекції, і, поквапившись з навчанням, їй можна затиснути ручки. А якщо буде фізіологічно складно, то можна на все життя вбити любов дитини до музики.

 

Чи варто віддавати хлопчика на музику?

 Чи не вплине це на відсутність мужності в ньому? Музиканти завжди мякосерднi і, в той же час, мужні. Музика помякшує звички, але щоб у ній досягти успіху, треба бути мужнім! Вам не здається, що займатися кожен день від 2-х до 10-ти годин - це по істині
мужній вчинок? Мужність закладена природою в кожному хлопчику, і вбити її музикою неможливо. Багато чоловіків шкодують, що не навчалися в дитинстві грати на інструменті. Це зрозуміло, тому що чоловікам необхідний спосіб самовираження.
Можливо, творчого самовираження вони потребують частіше!
 
 

<